Måste springa!

Giriga jävel

Vaknade lite försent idag, typ nyss.. Har inte kunnat sova de två senaste nätterna, har somnat vid 8 på morgonen. Det är ju då man vill gå upp och ligga och dra sig i sängen till kl 10.. Men mitt mål innan veckans slut är att jag ska somna i tid och komma upp senast 10.00 två dagar irad, så på lördag är sista dagen! (senast) Sen hoppas jag det håller i sig, vill verkligen inte vakna så här sent. Måste springa till apoteket innan det stänger nu, ska köpa c-vitaminer.

Brist på C-vitamin
En lindrig brist yttrar sig som trötthet, irritabilitet, blödande tandkött, försämrad sårläkning och allmän svaghet

Behövs för
Ett vanligare namn för askorbinsyra är C-vitamin. C-vitamin är inblandat i många viktiga funktioner i kroppen. Det fungerar också som antioxidant, där det bl a skyddar fettlösliga vitaminer och andra fettämnen i kroppen mot att oxidera (härskna). C-vitamin deltar vid bildning av kollagen i bindväven, ett ämne som stärker blodkärl, hud, tänder och skelett. C-vitamin är också viktigt därför att det hjälper kroppen att ta upp järn ur födan.

Så jaa, jag behöver verkligen det! Ciao

Kommentarer
Postat av: Ida

Annars kunde du skippat c-vitaminen och dess eventuella tillsatser och köpt en påse äpplen/kiwis/apelsiner, you get the picture ;) Mycket mer c-vitamin och billigare samt: det mättar också!

2010-01-25 @ 17:34:37
Postat av: åza

nej det är verkligen inte billigare :D i en brustablett är det 1000mg och en tabett kostar 1 krona. Frukt är mycket mindre mg och kostar mer :)

2010-01-25 @ 18:25:58
URL: http://deardiario.blogg.se/
Postat av: åza

dvs, alla frukter ligger under 80% RDI medans en tablett ligger på 1667%

2010-01-25 @ 18:29:14
URL: http://deardiario.blogg.se/
Postat av: Ida

absolut, men vad ska du med 1667% av rdi till, du behöver bara max 100? du kan dessutom endast ta upp en viss mängd resten pinkar du ut, det är mycket nyttigare om du äter en frukt på förmiddagen och en på eftermiddagen, innehåller massvis med nyttigheter, inte bara cvitamin. :D Vad jag vill komma till, frukt är nyttigare än tabletter, försöker dunka i harry samma sak, funkar inte.



Läste ditt inlägg om störd säljare, är omåttligt nyfiken på vad du svarade på hans mail!

2010-01-26 @ 13:30:50
Postat av: Ida

förresten blir jag lite stolt i hjärtat när du är sådär påläst om saker och ting. Särskilt när det rör kroppens kemi, du har aldrig verkar intresserad av sånt! :')

2010-01-26 @ 13:31:57
Postat av: åza

Ja det har du ju helt klart rätt i att det är nyttigare :P Men det är mest cvitamin jag behöver, får i mig det andra rätt bra ändå :P Och jag tänker på ekonomin så tabletter funkar bra :D



Haha ja jag var tvungen att kolla runt lite på information om sånt, det är rätt intressant, men jag har alltid varit intresserad av "NO" men bara vissa delar :P fysik var ju självklart roligast, kemi kom två :D bioligi har jag nog däremot aldrig tyckt om!

2010-01-26 @ 17:27:14
URL: http://deardiario.blogg.se/
Postat av: åza

Haha ne jag skrev mest en förklaring till honom, sedan att han var typ efterbliven och så haha :D

2010-01-26 @ 17:28:19
URL: http://deardiario.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Ditt namn eller något annat som förklarar bilden
RSS 2.0